دیالکتیک تشبیه در تاریخ بیهقی
نویسندگان
چکیده مقاله:
از میان امکانات بلاغی، تشبیه بیشترین کارکرد را در تاریخ بیهقی دارد. تشبیه شگردی است که برای زنده بیان کردن تاریخ با نگرش نقادی در خدمت قلم بیهقی قرار میگیرد. در واقع، او برای بیان تفصیلی اندیشههای خود، تجسم بخشیدن و روشن کردن مسئلهای و مستندکردن و القای آن به مخاطب از تشبیه استفاده میکند. کارکرد تشبیه در تاریخ بیهقی، کارکردی دیالکتیکی است. با نگاهی به تشبیهات تاریخ بیهقی میتوان به درونیات و جهانبینی نویسنده پی برد. همچنین اوضاع دربار غزنوی، تکرار تاریخ و در اندک مواردی، فاصله معنادار سیاستورزی در دربار غزنه با الگوهای پادشاهی، در این اثر دیده میشود. بیهقی در سه سطح از تشبیه استفاده میکند: 1. تشبیه ساده (جملهای) که در آن چیزی به چیزی بهدلیل وجه مشترکشان مانندمیشود و برای این همانندی از ادات تشبیه استفاده میشود. 2. تشبیه ایجازی (واژگانی) که در آن دو چیز با استفاده از پسوند یا پیشوند به دو شکل ترکیبی و مشتق- که در تاریخ بیهقی بسامد بالایی دارد- به هم مانند میشوند. این نوع تشبیه ضمن اینکه غنای واژگان را بیشتر میکند، وسعت حوزه معناشناختی و نیز ظرفیت موسیقیایی متن را افزایش میدهد. 3. تشبیه گسترده (داستانی)، که در آن رخدادهای دربار غزنوی به ماجرایی که در گذشته روی داده است، مانند میشود. بدینوسیله بیهقی مسئلهای را که در ذهن دارد و نمیخواهد در داستان اصلی مطرح کند، در روایت الحاقی به نمایش میگذارد. حکایتی که همچون آنتیتزی در برابر رخداد اصلی (تز) قرار میگیرد تا حکایتی نانوشته (سنتز) را در ذهن خواننده شکل دهد. در این مقاله سعی بر این است تا ضمن تحلیل توصیفی- تحلیلی کارکرد تشبیه در سطوح مختلف تاریخ بیهقی، فلسفه بهرهبرداری همهجانبه از آن نیز واکاویشود.
منابع مشابه
دیالکتیک تشبیه در تاریخ بیهقی
از میان امکانات بلاغی، تشبیه بیشترین کارکرد را در تاریخ بیهقی دارد. تشبیه شگردی است که برای زنده بیان کردن تاریخ با نگرش نقادی در خدمت قلم بیهقی قرار می گیرد. در واقع، او برای بیان تفصیلی اندیشه های خود، تجسم بخشیدن و روشن کردن مسئله ای و مستندکردن و القای آن به مخاطب از تشبیه استفاده می کند. کارکرد تشبیه در تاریخ بیهقی، کارکردی دیالکتیکی است. با نگاهی به تشبیهات تاریخ بیهقی می توان به درونیات ...
متن کاملبررسی لحن در تاریخ بیهقی
تاریخ بیهقی ازجمله متون برجستۀ نثر کلاسیک فارسی است که با وجود آنکه نام تاریخ بر خود دارد، بهدلیل رویکرد ادبی و هنری نویسنده به تاریخ، به حوزۀ ادبیات راه یافته است. سرشت اثر، زبان و رهیافت زیباییشناسانۀ آن، لحنی خاص بر این اثر حاکم کرده است. لحن در هر اثر ادبی، برایند عناصر متعددی همچون فضای روایی، فضای زبانی و فضای گفتمانی است. در تاریخ بیهقی نیز لحن متأثر از عناصر مختلف روایت ادبی مانند ص...
متن کاملتبیین نکتههایی از تاریخ بیهقی (متنشناسی تاریخ بیهقی)
بسیاری از متون ارزشمند زبان فارسی که حتی به عنوان متن درسی، از سالهای دور مورد توجه بوده است، هنوز نیز نکتههایی مبهم دارند، که رفع ابهام از آنها، هم ضروری و هم ارزشمند است. وجود این ابهامها، دلیل بر این نیست که همة کسانی که این متون را خوانده و تدریس کردهاند، بدانها پی نبردهاند، بلکه به احتمال زیاد از نوشتن و یادآوری آنها پرهیز کردهاند. ضمن اینکه فهم کامل متون نظم و نثر به صورت فردی بسیار ...
متن کاملتبیین نکتههایی از تاریخ بیهقی (متنشناسی تاریخ بیهقی)
بسیاری از متون ارزشمند زبان فارسی که حتی به عنوان متن درسی، از سالهای دور مورد توجه بوده است، هنوز نیز نکتههایی مبهم دارند، که رفع ابهام از آنها، هم ضروری و هم ارزشمند است. وجود این ابهامها، دلیل بر این نیست که همة کسانی که این متون را خوانده و تدریس کردهاند، بدانها پی نبردهاند، بلکه به احتمال زیاد از نوشتن و یادآوری آنها پرهیز کردهاند. ضمن اینکه فهم کامل متون نظم و نثر به صورت فردی بسیار ...
متن کاملتحلیل تصاویرکنایی در تاریخ بیهقی
عنصر خیال مهمترین عنصر سازندۀ سخن است که درشعر و نثرکاربرد دارد و در بلاغت سنتی با عنوان صور خیال در قالب تشبیه، استعاره، مجاز، کنایه ازآن نام برده میشود. در این میان کنایه یکی از زیباترین، دقیقترین وتاثیرگذارترین اسلوبهای بلاغی است که ضمن این پژوهش درتاریخ بیهقی 710 مورد کنایه، 470 مورد مجاز، 166 مورد تشبیه و114 مورد استعاره شناسایی شد که برابر آمار موجود، کنایه بیشترین کاربرد را در نثر تار...
متن کاملموسیقی نثر در تاریخ بیهقی
تاریخ بیهقی از جمله متون یگانه زبان فارسی است که به دلیل آمیختگی ذاتیش با موسیقی، تقلیدناپذیر و تکرار ناشدنی باقی مانده است. نقش برجسته موسیقی در تولید اثری همچون تاریخ بیهقی ، گرچه محصول تلفیق مؤلفه های بسیار است، انکارناپذیر می باشد. نثر موزون به شکل محسوس در آثار خواجه عبدالله انصاری و گلستان سعدی و سایر نثرهای مسجع دیده میشود که در آنها سجع و عناصر لفظی و معنوی دیگر، نثر را تا سرحد شعر، ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 6 شماره 11
صفحات 95- 120
تاریخ انتشار 2015-06-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023